Testimonials

Maak kennis met onze collega’s

Steven Dedeyn (37): Service technicus regio Aalst

Het was via een sollicitatiebureau dat ik bij Ardovlam terecht ben gekomen. Eerst was ik wat terughoudend omdat ik niet meteen van plan was om terug in de beveiligingssector te werken. Ik dacht eerst dat Ardovlam vooral actief was in de regio West-Vlaanderen maar toen bleek dat er drie vestigingen waren (Roeselare, Brecht, Lummen) en dat er in april 2017 een nieuw kantoor zou openen in Aalst. Het feit dat ik in mijn eigen regio zou kunnen werken en de gunstige werkuren hebben ervoor gezorgd dat ik in mei 2017 toch voor Ardovlam gekozen heb.

De eerste dagen verliepen vrij rustig alhoewel je veel informatie moet verwerken in korte tijd. Ik ging met mede-technici op baan maar omdat ik al uit de sector kwam, kon ik vrijwel meteen meehelpen en moesten mijn collega’s minder uitleggen. Na de eerste opleidingen mocht ik dan alleen de baan op. Op mijn vorige werk werkte ik enkel aan branddetectiesystemen maar hier werk ik aan brand- en gasdetectiesystemen en ik heb al twee keer aan een IMC-inbraaksysteem mogen werken. Hoewel het een uitdaging zal zijn om alles te leren kennen, ben ik er vrij zeker van dat dat wel vlot zal gaan. Het probleem als je te veel installaties moet kennen, kan zijn dat je van alles wel iets gaat weten maar ook van heel veel niets. Gelukkig beperkt Ardovlam zich wel tot bepaalde type centrales.

“Vooruitgang boek je enkel door nieuwe dingen bij te leren”

Als technicus is het belangrijk om zowel de klant als de site te kennen en daarom vind ik dat een site door meerdere technici gekend moet zijn. Wanneer je vaak hetzelfde werk moet doen en geen nieuwe dingen bijleert, ga je lui worden en boek je minder vooruitgang. Tot nu toe heb ik enkel nog maar onderhoud en kleine herstellingen gedaan en nog geen indienststellingen. Ik vind herstellingen het boeiendst om te doen omdat je, wanneer je eraan begint, niet weet waar je zal eindigen. Het ideale is herstellingen doen met tussendoor een paar onderhouden om het minder stresserend te maken.

Ik ben afgelopen augustus mee geweest naar Duitsland voor een externe opleiding van gasdetectie. Samen met enkele projectleiders en mede-technici kregen we eerst een productvoorstelling en daarna uitleg over een nieuw gasdetectiesysteem. Als je daar als nieuweling naartoe gaat, krijg je wel te horen hoe het product werkt maar ik heb gemerkt dat het ook heel belangrijk is om vragen te stellen. Zo vermijd je dat het te veel een verkooppraatje wordt.

“Het is belangrijk dat de samenwerking goed verloopt”

Enkele van de sterke punten van Ardovlam zijn dat er veel mensen met kennis werken en dat het een toffe ploeg is. De manier waarop dingen gedocumenteerd worden en de informatie die ze bieden wanneer je naar een andere site moet, is goed. Ook is er een zekere flexibiliteit en daarnaast proberen de mensen van de planning je zoveel mogelijk in de regio te houden en liggen de verschillende werken zo dicht mogelijk bij elkaar waardoor je niet plots half het land door moet.

Ik heb tijdens het werk voornamelijk contact met mijn planner Ilse en de andere technici. Tot nu toe sta ik regelmatig samen met mede-technici op een site waardoor ik niet echt vaak alleen op baan ben. Bij problemen bel ik eigenlijk alleen maar naar de helpdesk of naar technici die ik al eens heb gezien of mee heb samengewerkt, omdat je die toch al iets beter kent. Hierdoor zijn het vooral de mensen van de regio Oost-Vlaanderen en Antwerpen waarmee ik contact heb. Daarom is het ook leuk dat er bedrijfsevenementen georganiseerd worden: zo leer je meer technici en mensen van de administratie kennen.

Mattias Van Hemeldonck (23): Service technicus Limburg

Ik heb de overstap naar Ardovlam gemaakt na het zien van een Ardovlam-wagen met daarop een sticker ‘wij werven aan’ en werk hier sinds halverwege april 2017. Ik had al anderhalf jaar ervaring in de sector maar ik was op zoek naar betere werkomstandigheden: dichter bij huis, meer afwisseling, betere verhouding werk-privé…

De eerste weken ging ik met een collega mee op baan en voerden we onderhoud uit op Onroerend Erfgoed installaties en de week erna een indiensstelling. Ik leerde meteen al nieuwe systemen kennen. Ik ben met verschillende mede-technici op baan geweest omdat de ene collega meer specifieke kennis heeft van Onroerend Erfgoed installaties, terwijl de anderen vooral een algemene kennis hebben. Ik vond het ook wel leuk om met meerdere mensen mee te gaan omdat je ze zo allemaal wel een beetje leert kennen..

Veel mogelijkheden binnen het bedrijf

Tot nu toe heb ik al eenvoudige herstellingen gedaan en mocht ik een aantal keren als tweede technicus mee bij indienststellingen. Met inbraakdetectie heb ik voorlopig minder ervaring maar het is absoluut de bedoeling dat ik ook op gas- en inbraakinstallaties kan werken. Ik vind indienststellingen en herstellingen iets interessanter dan onderhoud omdat je er wat meer bij moet nadenken of omdat er dingen moeten geprogrammeerd worden.

In het begin heb ik lang alleen maar met de mensen uit ons kantoor in Lummen gewerkt maar de afgelopen weken mocht ik ook af en toe mee met een technicus uit Antwerpen. Het is de bedoeling dat ik op den duur in de regio Antwerpen ga werken. Ik ben al een aantal keer in ons kantoor daar geweest en sowieso klikt het heel goed tussen onze mensen in Antwerpen en die in Lummen.

Dat is net ook interessant aan Ardovlam: er zijn meerdere filialen. Je bent technicus in een bepaalde regio met als gevolg dat je dichter bij huis zit. Daarnaast biedt Ardovlam nog andere voordelen zoals een Kialapunt waar je materiaal kan afhalen, de stock van de wagen wordt automatisch aangevuld, een goeie opvolging qua opleiding. Ik merk dat je hier als technicus heel goed ondersteund wordt en je krijgt ook het vertrouwen van het bedrijf. Zo stelde Filip, de teamcoach van de technici, al redelijk snel voor dat ik alleen aan een brandinstallatie zou werken omdat hij wist dat ik er vroeger al mee gewerkt had.

Ik zie mijn toekomst bij Ardovlam wel positief in en heb de indruk dat er binnen het bedrijf heel veel mogelijkheden zijn. Op termijn wil ik me eventueel toespitsen op branddetectie en Technisch Product Specialist worden van bepaalde systemen. Maar nu is het vooral belangrijk om de juiste opleidingen te krijgen zodat ik langzaamaan meer alleen op baan kan.

Karel Declercq (51): Projectmanager

Ik kende de zaakvoerder van Ardovlam al van in de tijd dat ik voor een concurrent werkte. Toen hij zag dat ik beschikbaar was op de arbeidsmarkt, heeft hij mij gecontacteerd waardoor ik niet heel erg lang heb moeten zoeken naar werk. Op 1 januari 2017 ben ik dan aan de slag gegaan bij Ardovlam. De eerste dagen was het vooral wennen aan de nieuwe sfeer, de nieuwe collega’s en de manier van werken. Je moet de organisatie leren kennen, de werking van het bedrijf en vooral veel nieuwe mensen. Toen ik bij Ardovlam begon, kreeg ik een peter toegewezen die dezelfde functie uitoefent. Het is belangrijk dat je, zeker in het begin, een aanspreekpunt hebt binnen het bedrijf waar je met je vragen terecht kan.

Als projectmanager maak ik offertes en probeer ik oplossingen m.b.t. beveiliging te verkopen aan klanten. Ook het intekenen van plannen en het ondersteunen van onze technici op de werven maakt deel uit van mijn takenpakket. Offertes kunnen opgemaakt worden op basis van een bezoek ter plaatse, telefonisch contact, op basis van plannen of een lastenboek maar aangezien we in alle domeinen van de beveiliging actief zijn, zorgt dit wel voor de nodige variatie.  Het is wel helemaal anders dan op mijn vorig werk waar ik eigenlijk alles van a tot z zelf moest doen: offertes opmaken, onderhandelen met de leveranciers, materiaal laten klaarleggen, onderhoud en depannages plannen, eerste lijn helpdesk… Ardovlam heeft hier verschillende diensten voor en daardoor kan ik me focussen op de projecten en de klanten.

Moeilijker om van alles op de hoogte te blijven

Doordat ik vroeger meer contact had met producenten en distributeurs, het ministerie van Binnenlandse Zaken, organisaties zoals ANPI e.d. kon ik zelf meer aan netwerking doen; iets wat ik in mijn huidige job veel minder heb. Omdat alles hier meer opgedeeld is, is het voornamelijk de productmanager die met de leveranciers en nieuwe producten in aanraking komt. Daarom zou ik op termijn wel graag productmanager worden en mijn kennis van bepaalde systemen, bijvoorbeeld thermische camera’s of andere producten, uitdiepen. Tijdens de projectmanagersvergaderingen wordt er telkens wel een bepaald item naar voren gebracht zoals bijvoorbeeld wijzigingen in de brandwetgeving of nieuwe producten zodat we toch op de hoogte blijven.

Omdat ik bij Ardovlam niet voor alles zelf dien in te staan, komt er meer tijd vrij om contact te hebben met technici op de werkvloer. Door werfbezoeken leer je de technici kennen, leren zij jou kennen en zie je hun werk. Ik heb het gevoel dat de technici dat ook wel appreciëren en zo weten ze wie ze kunnen opbellen bij vragen. Wanneer de installatie dan bijna af is, probeer ik nogmaals binnen te springen om te peilen of alles in orde is. Voor de klant is dat ook een geruststelling en hij verwacht terecht dat het werk ook opgevolgd wordt.

Onderlinge sfeer enorm belangrijk

De organisatie binnen Ardovlam is heel goed en de taken zijn duidelijk uitgelijnd: er is een dienst Sales, Orders, Planning, Helpdesk … Iedereen doet wat er van hem/haar verwacht wordt en hoewel iedereen professioneel blijft, kan er ook gelachen worden. Er worden ook evenementen georganiseerd om het contact tussen de collega’s te bevorderen: een teambuilding, een barbecue, een frietmobiel … Samen met de andere projectmanagers zijn we ook eens op bedrijfsbezoek geweest bij Nedap in Nederland waar de nieuwe producten werden belicht. Bij een ander evenement van een van onze leveranciers kon ik niet mee maar het is wel eens tof om met de groep weg te zijn. Het is bij een nieuwe job toch altijd een beetje aftasten en je moet mekaars respect ook verdienen.

Mike Debaere (27): Service technicus West- en Oost-Vlaanderen

In mijn 7de jaar Technische koos ik voor de richting ‘Bestuur en Bewaking’ omdat beveiliging me wel aansprak. Na een eerste ervaring van 6 jaar in de beveiligingssector, heb ik in september 2016 de overstap gemaakt naar Ardovlam. Ik had het gevoel dat mijn vorig werk een beetje eentonig werd en was dus klaar voor een nieuwe uitdaging. Via een kennis die bij Ardovlam werkte, wist ik vooraf al dat het er hier een stuk professioneler aan toegaat dan op mijn vorige werkplaats

“Als er een probleem is, kan ik altijd bij mijn collega’s terecht voor hulp.”

Ik was de eerste Ardovlam-technicus die een jobcoach kreeg. Vroeger gingen nieuwe technici steeds met verschillende collega’s de baan op. Nu had ik met mijn jobcoach Jonathan een houvast tijdens mijn interne opleiding. Ik vind het systeem van de jobcoach heel goed. Zo had ik één persoon om op terug te vallen, want een nieuwe job is toch altijd een beetje in het duister tasten.

Na een interne praktijkopleiding van 3 maanden mocht ik dan alleen de baan op. Dat had ik in m’n vorige job ook al gedaan waardoor die eerste dagen alleen heel goed verliepen. In het begin kende ik nog niet veel andere technici. Maar door de teambuilding eind september en onze WhatsApp-groep kende iedereen ik vrij snel. Ik weet dat ik bij problemen gerust bij andere collega’s terecht kan.

Met het administratieve personeel kom ik minder in aanraking. Natuurlijk heb ik wel contact met de planners en met onze helpdesk/klantendesk, maar met de anderen heb ik minder contact. Daarom is het leuk dat er eens een teambuilding of een drink georganiseerd wordt. Ik voel me echt goed binnen Ardovlam.

“Het liefst werk ik aan inbraakinstallaties. Daar is de afwisseling groter.”

Op dit moment werk ik zowel aan brand- als inbraakcentrales. Later kan daar nog gasdetectie, camera en toegangscontrole bijkomen. Momenteel focus ik vooral op het uitbreiden van mijn kennis. In het begin had ik niet zoveel competenties, waardoor ik maar aan een beperkt aantal centrales kon werken. Mijn voorkeur gaat momenteel uit naar inbraakdetectie: De installaties zijn vaak minder groot dan bij branddetectie, er is meer afwisseling en je komt vaker bij particulieren. Het liefste doe ik herstellingen of indienststellingen. Bij herstellingen vertrek je vanuit het probleem, waar jij dan een oplossing voor moet vinden. Op lange termijn hoop ik dat ik de sites met centrales die ik zelf in dienst heb gezet, ook zelf mag opvolgen qua herstellingen en uitbreidingen. Ik vind dat belangrijk omdat je zelf het best weet hoe de installatie in elkaar zit. Al weet ik dat het voor de planners en helpdesk niet altijd evident is om voor iedereen goed te doen.

Ik werk graag bij Ardovlam omdat het een heel variërende job is. Ik heb nooit het gevoel gehad dat ze me er zomaar alleen ingesmeten hebben. Zo zijn er regelmatig evaluatiegesprekken, krijg je een jobcoach toegewezen en is er een algemene teamcoach. De teamcoach van de technici (Filip) zegt tevreden te zijn over mijn werk en attitude. Ik merk dus wel dat ik geapprecieerd word binnen het bedrijf, omdat het ook gezegd wordt. Ardovlam is een heel professioneel bedrijf, dat ook bij de klanten een goede reputatie heeft. Onlangs had een klant aan de zaakvoerder laten weten dat ze tevreden waren over mijn werk en hij heeft dat dan doorgestuurd. Zoiets geeft toch wel een boost.

YANA, 25, administratief bediende en ‘social media geek’-in-wording

Eigenlijk is het eerder toevallig dat ik bij Ardovlam werk, maar ik heb er nog geen moment spijt van gehad. Aanvankelijk lag mijn ambitie in de media. Ik volgde een bachelor journalistiek, maar koos daarna toch voor een tweede bacheloropleiding office management. Zo hoopte ik gemakkelijker werk te vinden en bleef ik tegelijkertijd bezig met mijn talen.

Na mijn studies kwam ik een vacature van Ardovlam tegen op LinkedIn. Aangezien het een bedrijf in de buurt was, ben ik gaan solliciteren. De variatie in het werk – een administratieve functie met veel contact met klanten en met collega’s op de baan – bevalt me sinds de eerste dag.

Wat ik ook snel heb gemerkt: Ardovlam is een heel open bedrijf. Je mag hier je mening geven en er wordt ook naar gevraagd. Onder de collega’s heerst een toffe sfeer. We hebben een uitnodigend landschapskantoor en ik heb dus veel contact met de mensen rondom me. De contacten verlopen informeel en voor je het weet is de dag voorbij.

“Je voelt je meteen thuis”

Dit is een sterk groeiend bedrijf waar veel jonge mensen kansen krijgen. Dat voelde ik ook al in mijn eerste gesprek met Guy, de zaakvoerder. Hier geloven ze in je en wordt er geluisterd naar hoe je het best in het bedrijf kan passen. Je krijgt bij de start een opleiding en een coach, waardoor je je eigenlijk meteen thuis voelt.

Wat ik zelf fijn vond, is dat ik de eerste twee dagen mee de baan op mocht met één van onze technici. Zo leerde ik meteen waar het om gaat in onze sector van beveiligings- en bewakingssystemen. En ik moet toegeven: sirenes mogen laten afgaan en testen uitvoeren, dat vond ik best leuk.

Ik ben in mijn job gerold en voor ik het wist was de proefperiode voorbij en kon ik hier definitief aan de slag. Ik heb daar geen moment meer over moeten nadenken. Je krijgt hier snel verantwoordelijkheid en ik doe mijn job ook echt graag. Ik hou me nu ook bezig met onze sociale media, wat dan toch weer aansluit bij mijn journalistieke opleiding. Het is fijn om dat mee te kunnen uitbouwen.

Bovendien wordt er veel geïnvesteerd in teambuilding. Om de twee jaar is er een groot evenement, maar tussendoor komen we geregeld bijeen. En er zijn verschillende initiatieven om aan sport te doen. Dat helpt zeker in het begin om iedereen te leren kennen, ook de technici die je aan de telefoon hebt en die anders niet of nauwelijks op het hoofdkantoor komen.

“Het perfecte adres voor sociale mensen”

Wat ook leuk is: dit is een branche die actueel is en zal blijven. Steeds meer bedrijven kiezen voor branddetectie, camerabewaking, enzovoort… En nu ik de systemen een beetje ken, weet ik ook dat het toch net iets ingewikkelder is dan je op het eerste zicht denkt.

Intussen ben ik hier al een jaar en de tijd is voorbij gevlogen. De collegiale sfeer zit daar voor veel tussen, denk ik. Er is ook een horizontale hiërarchie: vakantie regel je vooral met je naaste collega’s. Dus als je sociaal bent, is dit een perfect adres om te komen werken!

Dries Debouvere (27): Service technicus West- en Oost-Vlaanderen, Trainer Innovations en Technisch productspecialist Brand

Twee jaar geleden kwam ik bij Ardovlam werken. Daarvoor heb ik eerst drie jaar aan de KU Leuven gewerkt, in de campussen Gent en Oostende. Ik ben gestart met een bacheloropleiding Elektronica-ICT en heb daarna nog twee jaar verder gestudeerd om ook een Master te behalen Ik heb bewust eerst gekozen voor een bacheloropleiding omdat je er praktijkgerichter les krijgt, wat mij wel aansprak. Ik heb de overstap van het lesgeven aan de KU Leuven naar een bedrijf als Ardovlam gemaakt omdat lesgeven te eentonig was geworden en ik op zoek was naar een meer uitdagende jobinvulling. Mijn huidige job is een combinatie van alles: je kan met je handen bezig zijn, je hebt technisch inzicht nodig, je moet sociaal en klantvriendelijk zijn, … Kortom het is een heel gevarieerde job.

“Het leuke aan herstellingen is de onvoorspelbaarheid. Je weet ook niet altijd waar je de dag gaat eindigen”

Wanneer ik de baan opga als technicus, doe ik zowel indienststellingen, onderhouden als herstellingen. Ik doe het liefst herstellingen omdat het meestal wel iets anders is. Je weet niet altijd op voorhand wat het probleem exact is en op die manier leer je ook het snelst bij betreffende de diverse soorten centrales. Onderhoud is eerder een soort stappenplan afwerken. Indienststellingen zijn ook interessant maar wanneer niet alles juist bekabeld is, kan het wel eens stresserend worden aangezien je met een deadline van oplevering zit.

Sinds mijn start bij Ardovlam heb ik me vooral toegelegd op branddetectie en intussen ben ik ‘Technisch productspecialist Brand’ geworden. 60 % van al onze installaties zijn brandcentrales, wat maakt dat dit een groot deel van ons takenpakket is. Een uitgebreide kennis hiervan is dus een must. Tom Lavent en ik worden gezien als de opvolgers van Gino Vanneste, onze meest ervaren werknemer op gebied van brandcentrales. Het is de bedoeling dat wanneer Gino met pensioen gaat, wij zijn kennis hebben overgenomen. Dit brengt veel informatie met zich mee.

Daarnaast begeleid ik ook stagiairs. Ik bedenk wat er nodig is van tools of software om het werk voor onze technici te verbeteren en vervolgens schrijf ik jaarlijks een aantal projecten uit die in de databases van scholen terecht komen. Daarna ben ik verantwoordelijk voor de selectie en opvolging van de studenten. Ik luister daarbij eerst naar de interesse van de studenten in kwestie en zo weet ik of de opdracht iets voor hen is. Een eindwerk blijft uiteindelijk een schoolproject en kan je nooit 100% integreren in het bedrijf. Het moet meestal nog gefinetuned worden en soms moet een 2de student het project afwerken.

Onlangs ben ik ook aangesteld als jobcoach om een nieuwe Ardovlam-technicus bij te staan in zijn interne opleiding en de eerste maanden op de baan. Toen ik hier begon, bestond de jobcoach voor nieuwe technici nog niet, waardoor ik zelf met een aantal verschillende technici op baan ben geweest. Ik zie dan ook enkel maar voordelen voor medewerkers die een jobcoach toegewezen krijgen. Het geeft je namelijk een zekere continuïteit en stabiliteit. Wanneer je dan later zelfstandig de baan opgaat, zijn de eerste dagen altijd een beetje stresserend, maar je weet dat je ter ondersteuning altijd kan terugvallen op je jobcoach of onze helpdesk.

 

 

“Ik vind de feeling met wat er ‘in-the-field’ gebeurt heel belangrijk”

Met al die nevenactiviteiten (begeleiden van stagiairs, testen van nieuwe producten die op de markt komen, geven van opleidingen, maken van handleidingen) is mijn takenpakket heel erg uitgebreid. Soms is het wat veel, maar ik kan doen wat ik graag doe. Wanneer ik tijd nodig heb om me bezig te houden met de stagairs, een innovatiecel of een beurs, wordt er in de mate van het mogelijke op dat moment ook naar geluisterd. In het verleden heb ik al voorstellen gekregen van andere bedrijven maar Ardovlam is en blijft voor mij de ideale werkomgeving.

Het onderlinge contact tussen de techniekers is heel goed. Dagelijks krijg ik wel telefoons van mede-technici en via onze WhatsApp-groep houden we ook buiten het werk contact. De eerste vrijdag van de maand gaan we soms samen iets drinken. Ik vind een drink of een teamevenement belangrijk omdat het toch eens een andere sfeer is. Sinds ik hier werk, zijn er al 2 grote events geweest: een teambuilding en een barbecue maar er worden ook andere activiteiten georganiseerd. Zo deed Ardovlam in 2017 met 2 teams mee aan Het Snelste Bedrijf, een ploegentijdrit voor bedrijven. In mijn vrije tijd fiets ik graag maar dit jaar heb ik niet meegedaan aangezien ik toen nog maar net begonnen was met fietsen. Misschien doe ik volgend jaar wel mee.

Notre équipe

Nous sommes à votre disposition